Like en Dislike

Hoe tijden veranderen en grootmachten controle krijgen over wat yoga zou moeten zijn.

Het is interessant om te zien hoe op social media (en ook in real life) mensen vallen voor euro’s. Velen die beginnen met de mooiste intenties tot er een bedrijf handel in ziet, je benaderd maar natuurlijk voor niets alleen de zon opgaat. Kun je nee zeggen tegen een verleidelijk bod? En geef je daar dan je oorspronkelijke idee voor op? Wint je ego het van je verstand? En als je dan een grote naam hebt gekregen kun je je hoofd dan boven water houden als er niet alleen mooi maar ook negatief commentaar volgt?

Een interessante documentaire over een grote naam, Osho, die je kunt zien op Netflix genaamd Wild Wild Country laat zien hoe een utopisch idee uitloopt op drama. Hoe ik zelf ook zie als je verder in stukken duikt iemand als B.K.S. Iyengar ook zo puur niet kon blijven als in het begin. Het is dus niet iets van alleen moderne tijd of alleen in de yoga community maar het is nu meer visueel dan ooit.

Een ander bericht dat ik voorbij zag komen is hoe Kylie Jenner(Kardashian) Beyonce afgetroefd zou hebben op Instagram door het bekendmaken van de naam van haar baby. Dit zijn nieuwsberichten die tegenwoordig groots verschijnen. Uiterlijk vertoon is belangrijker geworden met alle social media. Het is enorm handig om gebruik van te maken, je kunt jezelf ermee promoten maar ik voel dat het ook een overhand kan krijgen en er misbruik van gemaakt kan worden.

Tijden waarin kinderen/tieners zich genoodzaakt voelen bij te blijven omdat je er anders niet toe doet, het belangrijker is hoeveel likes je hebt dan dat je een dag niets zou doen. De sociale druk is voor velen hoger dan ooit en dit heeft ook zijn weg gevonden binnen yoga.

Een van de grote yogabedrijven, Alo Yoga, is sponsor van vele online yogi’s (laat ik voor het gemak zeggen yogi’s ook al hebben sommige anders dan alleen houdingen niets met yoga) Alo Yoga is nu een rechtszaak begonnen tegen een yogadocente omdat zij hen ervan beschuldigd dat ze alleen dunne en zeer lenige mensen gebruiken in hun reclame’s. Als je ‘voor de fun of it’ Alo Yoga googled op afbeeldingen dan zie je ook alleen dunne, blanke en lenige dames verschijnen. Het beeld dat je daarmee schetst is dat yoga alleen voor die doelgroep is. En dat nu juist zo ver verwijderd is van het idee wat yoga voor je kan doen.

Alle media is zo gericht op like en dislike, het hebben van vele volgers en het genereren van vele euro’s dat we het doel voorbij schieten. Laat je nooit ontmoedigen door mooie plaatjes met altijd lachende gezichten, laat je alleen inspireren. Je hebt om yoga te beoefenen ook echt niet de mooiste legging nodig of de nieuwste yogamat. Al die extra`s heb je niet nodig, je bent perfect zoals je bent. Like jezelf, want als je dat niet kunt wie dan wel?

Om Shanti.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s