Vegan Ontbijt

(for other languages use google translate button below on this page)

In een nieuwe challenge op Instagram zijn er 10 dagen en 10 houdingen gewijd aan de Yama’s(5 onthoudingen) en Niyama’s(5 voorschriften). De eerste 2 stappen van het 8-voudige yoga pad van Patanjali. De allereerste Yama is Ahimsa (geweldloosheid) en voor mijn Virabhadrasana1 en Padmamudra(krijger1 houding met lotus gebaar) beschreef ik de geweldloosheid waarin we niet alleen spreken over oorlog en fysiek geweld maar ook verbaal geweld en boze gedachtes. Wees dus mindful over wat je zegt en ook denkt.

Mijn persoonlijke verhaal achter Ahimsa is dat ik een dieet aanhoud waarbij er geen ruimte meer is voor geweld tegen dieren. Mijn dieet veranderd nogal eens omdat ik steeds meer informatie vergaar en wat nu werkt en niet werkt en waar ik waarheid in vind en waar niet. In het Vedische dieet worden nog melkproducten toegestaan omdat deze spirituele eigenschappen zou hebben omdat de koe de oermoeder zou zijn. Het magische van de melk die wij drinken is er echter wel af. De koeien die ons van melk voorzien zijn zo gefokt dat zij veel melk geven zodat wij er zo min mogelijk voor hoeven te betalen, over de kalfjes van de koe en vele omstandigheden waarin de koe leeft niet te spreken. Dit komt niet overeen met de gedachte achter Yoga en ook eigenlijk niet meer met het Vedische dieet. Echter ik zal nooit iemand anders op zijn dieet beoordelen daar waar ik geloof een ieder zijn eigen waarheid heeft.

Omdat ik af en toe ook recepten deel wil ik deze keer een ontbijt delen dat zeer voedzaam is om je dag mee te beginnen. Je kunt daarin zelf zoveel variëren als er behoefte is.

Ingrediënten: rijpe banaan (hoe rijper hoe beter) – 2 eetlepels chiazaad – 1/3 kop havervlokken – mespuntje kaneel – 2/3 kop amandel melk (of haver-, kokos- rijstmelk) – 1/3 kop water – 1 eetlepel lijnzaad en topping naar keuze (gemalen gember, kaneel, hennepzaad, amandelen, pompoenzaden, rozijnen, cranberries, kokosschaafsel, ander fruit etc)

Bereiding: Breng de amandelmelk, water, havervlokken, en chiazaad in een pan zachtjes aan de kook tot het redelijk pruttelt. Voeg dan het lijnzaad en kaneel toe. Je kunt de banaan later in plakjes toevoegen of geprakt aan het mengel toevoegen en even doorkoken. Als het 5 minuten heeft gekookt doe je het in een kom en voeg je topping toe die je voor handen hebt of die je lekker vind. Voor een snellere methode kun je ook de ingrediënten die je kookt een nacht ervoor samenvoegen en in de koelkast laten weken en hoef je het alleen nog maar te verwarmen.

Genoeg voedzame stoffen zoals ijzer, (plantaardige) eiwitten, natrium, calcium, vezels, vitaminen, zink, kalium en vetten. En je kunt ook nog eens lekker variëren. Good to go!

Om Shanti.

Vegan foodblog tips:

Oh She Glows 

I Love Vegan

Living The Green Life

Oh My Veggies Holy

Cow Vegan


Geef een reactie

