Wie ben ik?

(For english use the google translate button below)

In mijn zoektocht naar verdere verdieping in yoga en filosofie kwam ik op het pad van restorative yoga (herstellende yoga: zie eerdere blog ). Een cursus die wordt aangeboden in 4 fundamentals. Elk fundamental bestaat uit 3 dagen (25 uur) en heeft elk een andere focus waarin je steeds verder verdiept in restorative yoga. Ik was gelijk verkocht aan de techniek én docente die de cursus begeleid, Veda Ela, en heb me na het eerste weekend gelijk ingeschreven voor de tweede fundamental.
Bij elke stap die we gezamenlijk maken begin je eerst op persoonlijk vlak om te ervaren wat het kan en mag doen. Ik ervaar zelf enorme groei op persoonlijk vlak, verkenning van lichaam én geest en het is een fantastische combinatie met Yin yoga. Ik heb gelijk in de lessen die ik zelf geef wat dingen uit restorative toegepast omdat ik er zo enthousiast over ben.

Gister (zaterdag 13 mei) was de 2e dag van de tweede fundamental waarin we van ochtend tot middag begeleid werden naar een bepaald punt toe. Via zachte restorative asana’s naar yoga nidra (slaap van de yogi’s). Na de lunch was het tijd voor de volgende uitdaging: Zelf onderzoek (self-inquiry) met gebruik van de zen (oosterse traditie van concentratie) koan (vraag die geen antwoord kent) “Who am I?” (Wie ben Ik?). Zoals het werd uitgelegd klonk mij dit totaal uit mijn comfort zone maar was er ook nieuwsgierig naar.

In tweetallen zitten we tegenover elkaar in een heel serene en eenvoudige setting (zen). Onder begeleiding worden we gevraagd elkaar aan te kijken, en de vraag te stellen: “Alsjeblieft, vertel mij; Wie ben Jij?”. De persoon die de vraag stelt dient als spiegel naar degene die antwoorden geeft. Elk antwoord dat maar op komt, een vrije flow van woorden voor een bepaalde tijd. De vraagsteller luistert zonder antwoord of reactie te geven. In het begin een enorm rare ervaring omdat je gewent ben interactie te hebben maar het is verwonderend wat je verteld en wat er bovenkomt bij het herhaaldelijk bedenken “Wie ben Ik?” Wanneer de gong klinkt stop je met antwoorden en dank je elkaar. Daarna wissel je van rol.

Een emotionele rollercoaster, zo kan ik het voor mijzelf beschrijven want wie ben ik eigenlijk? Of wie ben ik werkelijk? De oefening gaat nog dieper/verder en werkt als een reiniging. Ik zal niet verder uitbreiden over de oefening voor het geval iemand dit zou willen ervaren puur omdat dan misschien een verwachting kan ontstaan of een conditie van te voren wordt bedacht. Het is prachtig om het puur te ervaren en te zien waar de geest je naar toe leid, wat voor een ieder heel anders is, en wat er allemaal boven komt bij de ene vraag; “Wie ben Ik?”

Na de oefening werden we gevraagd in stilte te luisteren met gesloten ogen naar de volgende video: “Who are you really?” van Gangaji. Iets dat ik wil delen omdat het binnen kwam en ook iets is om over na te denken, althans voor mij. GangaJi – Who are you… Really?

Om Shanti.

(Hoofdfoto vedaelayoga.com)


Geef een reactie

